, ,

تاری دید (visual loss)

تاری دید
تاری دید از شکایات شایع در بین افراد نی باشد. تاری دید یک اصلاح رایج در بین افراد غیر پزشک است. در صورتیکه هنگام مراجعه این افراد و پس از گرفتن شرح حال و معاینه دقیق گاها به موارد دیگری بغیر از تاری دید بعنوان مثال «دوبینی» می رسیم.
بنابراین جهت بررسی تاری دید همانند سایر مشکلات اولین و اساسی ترین کار گرفتن شرحال و انجام معاینه دقیق می باشد.
تاری دید به دسته های مختلف تقسیم بندی می شود:گذرا یا مداوم،یک چشمی یا دو چشمی،وضعیتی یا غیر وضعیتی، مرکزی یا محیطی،همراه با علائم دیگر یا بدون ان.
تاری دید یک چشمی
یعنی فرد فقط تاری دید در یک چشم دارد و چشم دیگر سالم است.
در این موارد باید به سوالات زیر پاسخ داده شود.
۱.ایا بصورت ناگهانی شروع شده یا تدریجی؟
۲. ایا تاری دید قسمت مرکزی دید را درگیر کرده یا محیطی؟
۳. ایا تاری دید گذرا در حد چند ثانیه و دقیقه است یا دائمی؟
۴. ایا همراه با علائم دیگری همچون درد، قرمزی و اشک ریزش همراه است یا خیر؟
با پاسخ به سوالات فوق می توان بصورت الگوریتمی به تشخیص نزدیک تر شد و سپس موارد پاراکلینیک مورد نیاز را درخواست نمود.
بعنوان مثال
تاری دید یک چشمی بصورت مرکزی همراه با درد بدون اشکریزش و بصورت حاد یا تحت حاد(در عرض چند ساعت یا چند روز) که حداقل ۲۴ ساعت طول بکشد باید حتما از نظر التهاب عصب بینایی(نوریت اپتیک) که از شایعترین علایم شروع بیماری MS می باشد بررسی های لازم صورت گیرد.
و یا در صورت بروز تاری دید شدید یک چشم بصورت مرکزی ولی بدون علائم همراه(درد و قرمزی و…) در یک فرد مبتلا به فشار خون و یا دیابت باید به سکته عصب بینایی(AION) شک کرد.
تاری دید دو چشمی بصورت گذرا مثلا هنگام بلند شدن معمولا ناشی از پایین بودن فشار خون و یا قند خون و یا کم خونی فقر اهن می باشد هر چند ممکن است ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه ایی (پسودوتومور سربری)نیز باشد و با انجام معاینه ته چشم(افتالموسکوپی) می توان ان را تایید و یا رد کرد.
تاری دید یک چشمی همراه با درد شدید و قرمزی و اشکریزش در یک فرد میانسال ممکن است ناشی از افزایش فشار داخل چشم(اب سیاه) باشد که با ارجاع به چشم پزشک و اندازه گیری فشار کره چشم تایید و یا رد می شود که از اورژانس های چشم پزشکی است.

بطور کلی تاری دیدی که با عینک اصلاح نشود بیشتر مربوط به رشته مغزواعصاب می شود. تاری دید طول کشیده حتما باید بررسی گردد بخصوص در افراد مسن که ممکن است به پیرچشمی اطلاق شود و از بررسی های بیشتر خودداری گردد. موارد زیادی مشاهده شده که تاری دید یک یا دو چشمی در یک فرد مسن را به پیری نسبت داده اند ولی در بررسی،توده فشارنده روی عصب بینایی(ماکروآدنوم هیپوفیز و یا مننزیوم پاراسلار) پیدا شده و اکثرا” بعلت گذشتن زمان طلایی و اسیب زیاد عصب بینایی حتی پس از عمل جراحی نیز تاری دید بازنگشته است.

با ما باشید