سندرم پای بی قرار (RLS)

سندروم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار یک بیماری شایع در جامعه می باشد. سندرم پای بی قرار یا همان RLS اغلب اوقات تشخیص داده نمی شود یا خیلی دیر تشخیص داده می شود. سندرم پای بی قرار ، در هر سن(از دوران کودکی تا پیری) و جنسی(زن و مرد) می تواند بروز کند. علايم این سندرم  بصورت های مختلف توسط بیماران  عنوان می شوند که عبارتند از: احساس بی قراری در پاها ، احساس سوزش در کف پاها ، احساس ضعف در پاها ، احساس درد در پاها، احساس گزگز و یا مور مور در پاها.

این علايم معمولا در هر دو پا بروز می کند هر چند ممکن است فقط در یکی از پاها بروز کند و یا حتی دست ها را نیز درگیر کند. علایم در پاها معمولا از زانو به پایین می باشد. علایم در حین استراحت(در هنگام دراز کشیدن) رخ داده و با حرکت دادن پاها و راه رفتن بهتر می شود ولی دوباره با دراز کشیدن بر می گردد ولی با شروع خواب از بین می رود.بیشتر بیماران دوست دارند پاهایشان ماساژ داده شود. سندرم پای بی قرار مانند اکثر بیماریهای دیگر در ابتدا خفیف بوده و بتدریج پیشرفت می کند و شدت می یابد. اکثر افراد درگیر معمولا یک دوره طولانی بدون تشخیص و صرفا با انجام یکسری آزمایشات روتین(قندو چربی و کم خونی) پیگیری می شوند. سندرم پای بی قرار علل زیادی دارد. اغلب موارد بدون علت (idiopathic) می باشد ولی ممکن است بعلت مواردی همچون دیابت و یا بیماریهای عصب محیطی دیگر(polyneuropathy) و یا کمبود ذخیره آهن و یا حتی از علایم بیماری ام اس باشد. کمبود ذخیره اهن(فریتین) در خانم های در سنین باروری رخ می دهد. بنابراین تشخیص سندرم پای بی قرار همانند سایر بیماری ها ابتدا با گرفتن شرح حال دقیق و معاینه بالینی شروع و سپس در صورت نیاز انجام یکسری آزمایشات محدود تکمیل می شود. درمان سندرم پای بی قرار پس از تشخیص و پیدا کردن علت آن(از نوع اولیه است یا ثانویه) براحتی انجام می شود هرچند پاسخ به درمان در موارد ناشی از نوروپاتی ها (نظیر دیابت) سخت تر می باشد. علاوه بر درمان دارویی رژیم غذایی نیز در درمان موثر می باشد.

ادامه مطلب در روزهای آینده

دکتر ذاکری متخصص مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات