,

مشکلات ستون فقرات

ستون فقرات

پارگی دیسک شایعترین علت کمر درد در سنین زیر ۵۰ سال می باشد. مهمترین مشخصه ان درد تیر کشنده از کمر به اندام تحتانی می باشد که در مسیر عصب سیاتیک بوده و در اصطلاح به ان درد سیاتیک می گویند. پارگی دیسک بعلت نقص در دیواره ان بوده که استحکام کافی را نداشته و با فشار به ان ،دیواره پاره شده و محتویات ژله ایی شکل ان به بیرون ریخته و با فشار بر روی نخاع و یا ریشه های نخاعی باعث درد شدید می شود.
شایعترین محل های پارگی دیسک در ستون فقرات نواحی گردنی و کمری می باشد. در ناحیه گردنی دیسک بین مهره ایی ۵و ۶ و همچنین ۶و۷ ، و در ناحیه کمری دیسک بین مهره ایی ۴و۵ و همچنین ۵و۱ می باشد.

مهمترین علت پارگی دیسک

مهمترین علت پارگی دیسک نقص مادرزادی در دیواره ان بوده و با یک فشار حتی کم(مثل عطسه کردن و غیره)پاره می شود. بنابراین فشار بسیار زیاد همیشه نیاز نیست. این نقص معمولا ژنتیکی بوده بهمین علت می بینیم که مشکلات دیسک در بین چندین اعضای یک خانواده وجود دارد.
در بیش از ۹۰‎٪ موارد درمان غیر جراحی کافیست ولی در ۱۰‎٪موارد نیاز به درمان جراحیست.
چه کسانی نیازمند عمل جراحی هستند؟
۱. درد شدید مقاوم به درمان غیر جراحی
۲. اختلال حرکتی
۳. اختلال اسفنگتری(ادراری)
۴. مواردی که پزشک متخصص با در نظر گرفتن MRI و یا نوار عصب و عضله انجام عمل جراحی را توصیه می کند.

مهمترین علت عدم بهبودی واضح بعد از عمل جراحی ، دیر عمل کردن میباشد. یعنی موقعی بیمار به عمل جراحی رضایت می دهد که عصب به اندازه کافی اسیب دیده و دیگر امکان ترمیم کامل ان وجود ندارد.

خوشبختانه عمل جراحی بروش میکروسکوپی در برخی بیمارستانهای خصوصی کشور وجود دارد که مهمترین مشخصه ان اینست که بیمار فردای روز عمل جراحی بدون کمک راه می رود و بعد یک هفته قادر به انجام امور شخصی بوده و بعد از ۳ هفته می تواند به محل کار خود بازگردد.
«انجام عمل جراحی بروش بسته و یا لیزری به هیچ وجه علمی نبوده و فقط یک کلاشی حساب می شود.»

دکتر ذاکری متخصص مغز و اعصاب