,

پارگی دیسک

واژه پارگی دیسک بسیار زیاد شنیده می شود و اکثر افراد از شنیدن ان هراس دارند.

در ابتدا کمی راجع به دیسک صحبت میکنیم. دیسک ها یک قسمتی از ستون فقرات هستند که در بین مهره ها قرار داشنه و وظیفه ایجاد انعطاف در ستون فقرات را دارند. یعنی در موارد خم شدن و یا پریدن بمانند بالشتک عمل کرده و از آسیب به مهره ها جلوگیری می کنند. دیسک دارای دو قسمت می باشد: یک قسمت دیواره محکم بنام (annulus fibrosus) که وظیفه نگهداری از محتویات درونی آن را دارد و یک قسمت ژله ایی بنام (nucleus pulposus) که ایجاد حالت انعطاف بخاطر آنست. این قسمت ژله ایی دارای مقدار زیادی آب است که باعث نرمی آن می شود و با افزایش سن بمرور از میزان این آب کاسته شده و دیسک اصطلاحا خشک می شود.

معمولا علت پارگی دیسک وجود نقص در دیواره آن می باشد و این نقص اغلب ژنتیکی است(بهمین علت پارگی دیسک در بین اعضای یک خانواده شایع است) و این نقص در دیواره معمولا با یک فشار شدید همانند بلند کردن یک جسم سنگین و حنی گاها با فشار خفیف مثل عطسه کردن(بهمین خاطر از بیماران می شنویم که آقای دکتر چرا دیسک من پاره شده من که کار سنگینی انجام ندادم)، تبدیل به یک شکاف بزرگ شده و قسمت ژله ایی دیسک به بیرون می ریزد که به آن پارگی دیسک می گویند.

شایعترین علامت پارگی دیسک ، درد تیر کشنده از ناحیه کمر به پا در دیسک های  کمری و درد تیر کشنده از گردن به دست در دیسک های گردنی است که علت آن ایجاد فشار بر روی ریشه عصبی(nerve root) از طرف دیسک می باشد. گاها پارگی دیسک بصورت مرکزی(central) می باشد و بیمار ممکن است درد تیر کشنده به اندام نداشته باشد و با علايمی چون بی اختیاری ادراری و یا ضعف حرکنی در پاها مراجعه کند که در چنین مواردی فرد باید بصورت اورژانسی عمل جراحی شود.

اصطلاح دیسکوپاتی یک اصطلاح کلی است و به هر گونه بیرون زدگی دیسک اطلاق می گردد و بر اساس شدت بیرون زدگی به سه دسته تقسیم می شود:

۱. بیرون زدگی خفیف (bulging) که هرگز اقدام جراحی نیاز ندارد.

۲. بیرون زدگی متوسط(protrusion) که معمولا اقدام جراحی نیاز ندارند.

۳. بیرون زدگی شدید(extrusion) که به آن پارگی دیسک می گویند و اکثرا نیازمند اقدام جراحی هستند.(عکس زیر)

به موارد ۲ و ۳ اصطلاحا disc herniation گفته می شود.

بنابراین مشکلات دیسک در دو سوم موارد نیازمند اقدام جراحی نبوده و با استراحت و درمان های غیر جراحی بهبود می یابند.

متاسفانه موارد زیادی از درمانهای کاملا غیر علمی مثل اوزون تراپی و تزریق ژل انجام می شود که همه این موارد غیر علمی بوده و نه تنها فایده ندارد بلکه ممکن است باعث آسیب بیشتر گردد.